algemene vakken
docent Peter Laport
Muziektheorie?
‘Muziektheorie’, zo worden deze vakken in de wandelgangen wel genoemd. Maar de theoretische kennisoverdracht is slechts een onderdeel van de training in algemene vaardigheden die je met deze vakken doorloopt. ‘Algemene vakken’ dus, naast de specifieke, hoofdvak-gerelateerde activiteit. En dat alles gebeurt niet te veel met de neus in de boeken, maar vooral met de handen uit de mouwen.
muziek verstaan, spreken, lezen, schrijven
Muziek functioneert als een taal. De algemene vakken geven je de mogelijkheid om die taal werkelijk te verstaan, te spreken, te lezen en te schrijven. Om betekenis te geven aan wat je hoort en je eigen uitdrukkingsvaardigheid uit te bouwen. Om bewust muzikaal te kunnen communiceren.
De training in die vaardigheden gebeurt via een aantal verschillende, maar onderling samenhangende disciplines:
Vanwege genoemde samenhang is het volgen van het pakket als één geheel aanbevelenswaard. De studieduur is dan twee opeenvolgende jaren. Het volgen en absolveren van deze vakken kan echter ook over (veel) meer jaren worden gespreid.
Naast de contacturen (bij een standaard pakket: één lesavond / dagdeel) moet je rekening houden met een behoorlijke hoeveelheid zelfstudie. Lees meer over
De verschillende vakken worden regelmatig getoetst. Resultaten worden geadministreerd, bij absolvering kunnen deelcertificaten worden verkregen.
Voor toelating tot het algemene deel van de opleiding leg je een individuele test af. Daarin wordt vooral onderzocht of je muzikale gehoor en theoretische basiskennis voldoende (c.q. voldoende ontwikkelbaar) zijn.
Nog niet op voldoende niveau voor deelname aan het eerste studiejaar? Er is ook een voorbereidend jaar. Het accent ligt in dit jaar op de vakken solfège en muziekleer. Daarnaast krijg je enkele oriënterende lessen muziekgeschiedenis.