• Intro
    • aanmeldingsformulier
  • docenten
  • curriculum
    • hoofdvakken
      • Dwarsfluit
      • Hobo
      • Klarinet
      • Fagot
      • Saxofoon
      • Hoorn
      • Trompet
      • Trombone
      • Zang
      • Slagwerk
      • Piano
      • Orgel
      • Viool
      • Altviool
      • Cello
      • Contrabas
      • Koordirectie
    • algemene vakken
      • solfège
      • muziekleer
      • contrapunt
      • harmonieleer
      • analyse
      • muziekgeschiedenis
      • modules
    • vooropleiding
  • tarieven
  • FAQ
  • agenda
  • over ons
    • contact
    • locatie
    • in de pers
    • partners
  • beeld&geluid
    • Foto’s
    • Video

hoofdvakken

Hoofdvakken, ensembles

Afhankelijk van het niveau bij toelating en het studietempo bieden we een lesprogramma van één of meerdere jaren. Het programma wordt, in samenspraak tussen leerling, hoofdvakdocent en andere betrokken docenten, zo ingericht dat er een zinvolle combinatie van individuele muzikaal-technische ontwikkeling en training in het ensemble-musiceren tot stand komt. Ensemble-lessen kunnen variëren van homogene duo-bezettingen tot grotere, heterogene, eventueel gedirigeerde ensemblemuziek. Vanuit met name de ensemblelessen worden regelmatig podiumpresentaties georganiseerd (van try-outs en informele lunchconcertjes tot volledige programma’s).

Contacturen en zelfstudie

Een combinatie van hoofdvak- en ensemblelessen kan per cursusjaar max. 50 contacturen omvatten. Daarnaast zijn uiteraard vele zelfstudie-uren noodzakelijk om op het beoogde niveau te kunnen musiceren. Kleinere hoofdvak-pakketten in overleg samen te stellen.

Toetsen en certificaten

Minimaal eens per studiejaar worden de vorderingen in het hoofdvak geëvalueerd. Na afronding van een hoofdvak- en ensembleprogramma wordt een certificaat verstrekt.

Toelatingseisen, intake

Om toegelaten te worden tot het hoofdvakgedeelte van de opleiding moet een individueel, praktisch toelatingsexamen worden gedaan. Per instrument worden indicaties van toelatingsniveau geformuleerd. Let wel: de per instrument gegeven voorbeelden van spelniveau zijn geen doorslaggevende indicatie voor toelaatbaarheid. De te verwachten ontwikkelbaarheid is hierin van groter belang. De intake houdt het midden tussen een auditie en een proefles; naar aanleiding van de interactie tussen kandidaat-leerling en docent wordt ingeschat (1) of er voldoende ontwikkelbaar potentieel is, en (2) of het ‘klikt’ tussen leerling en docent. Nadat zowel voor hoofdvak als het algemene deel de toelatingstest is afgenomen, wordt in afstemming tussen hoofdvakdocent en docent algemene vakken vastgesteld of (en op welk niveau) de kandidaat-leerling toelaatbaar is. NB: er zijn per hoofdvakdocent slechts een beperkt aantal plaatsen voor nieuwe leerlingen.

zoek

docenten

  • Piertje Feenstra
  • René Geesing
  • Bart van Grinsven
  • André Kerver
  • Peter van Klink
  • Eric Kotterink
  • Annelies Lamm
  • Peter Laport
  • Corina Liefers
  • Carola Ligt
  • Inge Lulofs
  • Wouter Munsterman
  • Johan Naus
  • Hanneke Nijs
  • Erik Olsman
  • Iassen Raykov
  • Jasper Schweppe
  • Michèle Sidener
  • Marlon Valk
  • Sofia Vasheruk
  • Līga Vilmane
  • Robert Windak

hoofdvakken

  • Altviool
  • Cello
  • Contrabas
  • Dwarsfluit
  • Fagot
  • Hobo
  • Hoorn
  • Klarinet
  • Koordirectie
  • Orgel
  • Piano
  • Saxofoon
  • Slagwerk
  • Trombone
  • Trompet
  • Viool
  • Zang
  • Dwarsfluit
  • Hobo
  • Klarinet
  • Fagot
  • Saxofoon
  • Hoorn
  • Trompet
  • Trombone
  • Zang
  • Slagwerk
  • Piano
  • Orgel
  • Viool
  • Altviool
  • Cello
  • Contrabas
  • Koordirectie
  • algemene vakken
  • solfège
  • muziekleer
  • contrapunt
  • harmonieleer
  • analyse
  • muziekgeschiedenis
  • lestijden algemene vakken
  • studiebelasting algemene vakken
  • vooropleiding:
  • modules
  • FAQ
  • tarieven
  • agenda
  • beeld&geluid
  • contact
  • aanmeldingsformulier
  • locatie
  • over ons
  • in de pers

partners
valerius ensemble logo_het_symfonieorkest kaliber kunstenschool concordia ArtEZ Conservatorium
© 2021 Academia Musica