hoofdvakken
Hoofdvakken, ensembles
Afhankelijk van het niveau bij toelating en het studietempo bieden we een lesprogramma van één of meerdere jaren. Het programma wordt, in samenspraak tussen leerling, hoofdvakdocent en andere betrokken docenten, zo ingericht dat er een zinvolle combinatie van individuele muzikaal-technische ontwikkeling en training in het ensemble-musiceren tot stand komt. Ensemble-lessen kunnen variëren van homogene duo-bezettingen tot grotere, heterogene, eventueel gedirigeerde ensemblemuziek. Vanuit met name de ensemblelessen worden regelmatig podiumpresentaties georganiseerd (van try-outs en informele lunchconcertjes tot volledige programma’s).
Contacturen en zelfstudie
Een combinatie van hoofdvak- en ensemblelessen heeft per cursusjaar een vooraf in te schatten, flexibel aantal contacturen (variërend van kortlopende projecten tot intensief jaarprogramma). Daarnaast zijn uiteraard voldoende zelfstudie-uren noodzakelijk om op het beoogde niveau te kunnen musiceren.
Toetsen en certificaten
Evaluatie c.q. tentaminering van de hoofdvak-prestaties gebeurt in overleg. Desgewenst wordt na afronding van een hoofdvak- en/of ensemble-programma een certificaat verstrekt.
Toelatingseisen, intake
Toelating tot het hoofdvakgedeelte van de opleiding gebeurt middels een individueel, praktisch toelatingsexamen. Per instrument zijn indicaties van toelatingsniveau geformuleerd. Let wel: de gegeven voorbeelden van spelniveau zijn geen doorslaggevende indicatie voor toelaatbaarheid. De te verwachten ontwikkelbaarheid is hierin van groter belang. De intake houdt het midden tussen een auditie en een proefles; naar aanleiding van de interactie tussen kandidaat-leerling en docent wordt ingeschat (1) of er voldoende ontwikkelbaar potentieel is, en (2) of het ‘klikt’ tussen leerling en docent. Nadat zowel voor hoofdvak als het algemene deel de toelatingstest is afgenomen, wordt in afstemming tussen hoofdvakdocent en docent algemene vakken vastgesteld of (en op welk niveau) de kandidaat-leerling toelaatbaar is.